fbpx
AKTUALNOŚCI
Wellbeing for educators – szkolenie zrealizowane w Grecji
Magda Lewandowska
10 SIERPNIA 2022 R.
W ostatnim tygodniu lipca miałam przyjemność poprowadzić 5-dniowe szkolenie dla edukatorów w ramach współpracy z Grecką organizacją pozarządową Helix. Szkolenie miało formę warsztatów, podczas których uczestnicy mogli od razu wypróbować proponowane techniki i przetestować ich działanie. Celem szkolenia było przedstawienie uczestnikom sposobów na zadbanie o siebie, o swój well-being podczas pracy, tak aby uniknąć wypalenia zawodowego i wspierać siebie, by móc wspierać innych w procesach edukacyjnych.
Codzienne zajęcia rozpoczynały się i kończyły wspólną praktyką oddechową i/lub medytacyjną. Część aktywności odbywała się na terenach zewnętrznych, co wg uczestników, pomogło im poczuć, jak wielką wartość ma codzienne przebywanie na łonie natury i korzystanie z jej zasobów dla polepszenia swojego samopoczucia i dla relaksacji.

Moim zadaniem było udostępnienie prostych technik i narzędzi, które edukatorzy będą mogli potem wykorzystać by zadbać o siebie w swojej codziennej pracy. Koncentracja na oddechu, medytacje uziemiające, elementy mindfulnes oraz mindful-eating, wprowadzanie się w stan alfa, korzystanie z własnych zasobów oraz tego, co jest wokół (elementy natury – słońce, trawa, źródło wody, drzewa itp).

Uczestnicy mieli możliwość zauważyć jak przeżywane przez nich emocje wpływają na kontakty z innymi w środowisku pracy oraz jak wpływają na efektywność pracy i nawiązywanie więzi ze współpracownikami oraz podopiecznymi.

Celem szkolenia było danie narzędzi, które pozwolą różnego rodzaju emocje, które pojawiają się w ciągu dnia pracy, zauważyć, przeżyć, zintegrować a także zauważyć, jak wpływamy na siebie nawzajem i jak czerpać z tego korzyść dla siebie.

Jeden dzień poświęcony był na tematykę związaną z dietą i odżywianiem oraz edukację w zakresie wartości tego, co, jak i gdzie jemy na nasze zdrowie fizyczne i samopoczucie psychiczne.

Uczestnicy w ciągu 5 dni szkolenia mieli realną możliwość zauważenia jak proste codzienne praktyki – kilkuminutowe ćwiczenia oddechowe czy medytacja wpływają na ich nastrój i efektywność pracy. Większość przyznała, że nie zwracała wcześniej uwagi na to, jak przeżywane emocje wpływają na ich pracę i jak bardzo, to co dzieje się w domu wpływa na pracę, oraz to co w pracy wpływa na relacje w domu. Zauważyli, że rozpoczynanie i kończenie dnia pracy z wykorzystaniem technik relaksacyjnych pozwala im te dwie sfery życia oddzielić oraz sprawić, że lepiej się czują sami ze sobą i mają więcej energii po powrocie do domu.

Dla mnie samej ciekawym doświadczeniem było obserwowanie takich reakcji w innym kontekście kulturowym. Z jakiegoś powodu, błędnie (jak się okazało) zakładałam, że południowcy są bardziej zrelaksowani, tymczasem okazało się, że stres tak samo negatywnie wpływa na ludzi bez względu na szerokość geograficzną i techniki redukcji stresu i sposoby na zadbanie o swój well-bing są tak samo ważne.

Dla uczestników szkolenia ważnym elementem szkolenia były momenty, gdy mogli się podzielić ze sobą odczuciami i obserwacjami związanymi z tym, co się działo w ich ciałach i umysłach. Większość z nich zauważyła, że ich własny well-bing był do tej pory czymś, na co najmniej zwracali uwagę w swojej pracy i zobaczyli ogromną wartość w odkryciu, że im bardziej dbają o siebie, tym więcej mają do zaoferowania innym, co w środowisku edukatorów jest niezwykle pomocne. Elementem, który okazał się istotny dla uczestników była też możliwość podzielenia się swoimi odczuciami w bezpiecznej, wspierającej atmosferze, gdy czuli, że nie są oceniani.

Uczestnicy zauważyli też, jak ważna rolę w ich życiu pełni zadbania o swoje podstawowe potrzeby – sen, odpoczynek, spożywany pokarm, przyjazne relacje z osobami z najbliższego otoczenia. Większość nie zauważała wcześniej powiązania umysł – ciało i byli zaskoczeni odkryciem tego, jak wiele sami mogą dla siebie zrobić by lepiej się czuć, mniej chorować, jak bardzo emocje wpływają na odporność i samopoczucie psychiczne.

Dla mnie samej było to szkolenie było ciekawe ze względu na pracę w innym kontekście kulturowym. Mimo pewnego rodzaju dystansu, jaki wyczułam pierwszego dnia, grupa okazała się być bardzo zaangażowana i ciekawa wszystkiego, co dla nich przygotowałam.

Warsztat, który poprowadziła Magda, został zrealizowany w ramach naszego autorskiego projektu Wider Horizons. Projekt jest finansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.