fbpx
COACHING
Jak przygotować swoje trenerskie bio używając storytellingu

ANETA KARASEK

Jeżeli borykasz się z brakiem pomysłu na wyróżnienie się w gronie trenerów i pozyskania nowych klientów, stwórz własne bio trenerskie wykorzystując storytelling. Przedstawienie Swojej intrygującej drogi rozwoju zawodowego może stać się zachętą do zaufania Ci i zbudowania relacji z klientami. Wykorzystaj digital storytelling do zbudowania swojego bio w 5 krokach. Niech Twoja trenerska podróż przyciągnie do Ciebie innych.

Historie mają moc

Słyszałeś ostatnio ciekawą opowieść albo historię, która wywołała u Ciebie dreszczyk emocji? Dobre opowieści budują napięcie, wzbudzają ciekawość i angażują odbiorców. Z kolei w innych prezentowana jest droga bohatera, czego przykładem może być opowieść o firmie LEGO. Firmy zainteresowane pozyskaniem klientów wykorzystują digital storytelling w swoich działaniach marketingowych. Dlaczego więc nie wykorzystać go do budowania własnego bio?

Digital storytelling (tj. cyfrowe opowieści) dają możliwość opowiedzenia historii z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz mediów. Mogą być w nich wykorzystywane różne formaty, tj. tekst, film, obraz jak również elementy interaktywne.

Prekursorem digital storytellingu jest J. Lambert, który był współzałożycielem The Center for Digital Storytelling (CDS) (obecnie StoryCenter) w Berkeley w Kalifornii w USA. Przedstawiciele organizacji wyróżnili 7 elementów digital storytellingu, które są często przytaczane jako przydatne punkty wyjścia, gdy zaczynasz pracę z cyfrowymi historiami.

1. Punkt Widzenia. Jaki jest główny punkt opowieści i jaka jest perspektywa autora?
2. Dramatyczne pytanie. Kluczowe pytanie, które przykuwa uwagę widza i na które odpowiedź znajdzie się pod koniec opowieści.
3. Treści emocjonalne. Poważne kwestie, które ożywają w osobisty i potężny sposób i łączą publiczność z historią.
4. Dar Twojego głosu. Sposób na spersonalizowanie historii, aby pomóc widzom zrozumieć kontekst.
5. Moc ścieżki dźwiękowej. Muzyka lub inne dźwięki, które wspierają i upiększają historię.
6. Oszczędność. Wykorzystywanie wystarczającej ilości treści, aby opowiedzieć historię bez przeciążania widza.
7. Tempo. Rytm opowieści i to, jak wolno lub szybko się rozwija.

5 kroków do napisania własnej historii

Jednym z typów digital storytelling jest narracja osobista, która opowiada prawdziwą historię czegoś, co przydarzyło się autorowi. Treści te są emocjonalne, gdyż prezentują rzeczywiste wydarzenia z życia Autora, co wzmacnia przekaz. Przygotowanie własnego bio, które zainteresuje oraz zachęci do nawiązania współpracy wymaga właściwego przygotowania. Dlatego też warto napisać historię, która płynie prosto z Twojego serca. Poniżej zaprezentowano 5 kroków, które umożliwią Ci stworzenie własnej historii.

Krok 1. Opracuj pomysł

Tworzenie historii zaczyna się od pomysłu. Wciel się w rolę scenarzysty, który tworzy np. opowieść drogi, podróż bohatera. Masz możliwość przedstawienia osobistej historii, biegu życiowych wydarzeń, rozwoju kompetencji czy drogi dojścia do dotychczasowych osiągnięć. W Curriculum vitae przedstawiamy jedynie osiągnięcia, a tutaj istnieje możliwość przedstawienia szerszego opisu. W tym celu:

  • Ustal cel. Na początku warto zastanowić się, jak chcesz się przedstawić oraz co o sobie chcesz przekazać innym. Cel historii powinien być jeden. Do jego ustalenia można wykorzystać metodę SMART.
  • Odkryj siebie. Opowiedziana historia daje również możliwość zaprezentowania swojej drogi rozwoju, prezentacji przygód życia, osiągnięć, wyzwań oraz zmian w życiu. To także okazja do oddania honoru konkretnym osobom, wydarzeniom oraz miejscom. Zastanów się, jakie są Twoje obszary specjalizacji. Ponieważ pewnie wiele pomysłów przychodzi Ci do głowy, warto stworzyć mapę myśli, która pomoże uporządkować zebrane informacje. Digital storytelling to osobista narracja ważnych wydarzeń w życiu zawodowych, które mają znaczenie dla autora, jak również odbiorców przekazu.
  • Poznaj swoich odbiorców. Należy zadać sobie pytanie, kogo chcesz zainteresować swoją opowieścią? Warto również zastanowić się do jakiej grupy odbiorców kierowany będzie ten przekaz oraz jakim językiem się posługiwać, aby do nich dotrzeć. W tym celu niezbędny jest dobór odpowiednich faktów oraz słownictwa.

Wskazówki:

  • Jeden ogólny cel opowieści.
  • Zaprezentuj punkt widzenia narratora.
Tworzenie historii zaczyna się od pomysłu. Wciel się w rolę scenarzysty, który tworzy np. opowieść drogi, podróż bohatera. Masz możliwość przedstawienia osobistej historii, biegu życiowych wydarzeń, rozwoju kompetencji czy drogi dojścia do dotychczasowych osiągnięć.

Krok 2. Zaplanuj
W kolejnym kroku zaplanuj w jaki sposób przedstawisz bohatera opowieści. Najchętniej słuchamy historii, które sami przeżyliśmy. Ponieważ osobiste narracje opowiadają prawdziwą historię z życia autora, są bogate w treści emocjonalne. Dobry pisarz umieszcza czytelnika w środku akcji, aby mógł przeżyć wydarzenia z historii, gdy się rozwijają.

To od nas zależy jak opowiemy tą historię i przyciągniemy do siebie innych. Dlatego też powinna być ona autentyczna i wypływać prosto z serca. Zastanów się zatem, co może przyciągnąć innych w Twojej opowieści.

Historia powinna zawierać 3 części: wprowadzenie, rozwinięcie oraz zakończenie. Zacznij więc swoją opowieść od swojego: Dlaczego? Dlaczego robię to, co teraz? Przedstaw swoją osobistą historię, w której zapewne pojawią się stawiane cele, coś co Cię dręczyło, poszukiwanie rozwiązań oraz efekty podjętych działań, momenty zwątpień. Warto przedstawić trzy kluczowe elementy swojego potencjału. W historii doceń także swoje sukcesy. Warto tutaj zadać sobie pytanie, co mnie wyróżnia spośród innych trenerów.

Wskazówki:

  • Zadaj dramatyczne pytanie/ pytania. Może ono wzbudzić ciekawość odbiorców, zainspirować oraz zaangażować. Np.: Dlaczego tak zrobiłam? Czy chcesz dowiedzieć się, jak to osiągnęłam?
  • Wybór treści. To od Ciebie zależy, co zaprezentujesz w swojej historii. Warto przedstawić historie związane ze zdobywaniem kompetencji. Można przedstawić wartości, którymi kierujesz się w życiu. Ciekawe dla odbiorców mogą być opowieści związane z zainteresowaniami, gdyż mogą one pokazać Twoją unikalną wartość. Wybór odpowiednich treści da możliwość przedstawienia Twojego unikalnego potencjału.
  • Klarowność głosu. Mów o sobie dobrze i zadbaj o spójność przekazu.

Krok 3: Konspekt/Skrypt
W celu zapewnienia spójności historii warto przygotować konspekt lub skrypt, w którym krok po kroku zapiszesz, co chcesz zaprezentować. Powinny one zawierać wszystkie niezbędne informacje, co pomoże uporządkować Twoje przesłanie.

Do skonstruowania historii pomocna może być struktura eseju. Dobrze zorganizowana opowieść pomoże Twoim widzom ją ZROZUMIEĆ, UWIERZYĆ w nią oraz ZAPAMIĘTAĆ ją.

1. ZROZUM MNIE
• Przyciągnij uwagę słuchaczy i zmotywuj ich do słuchania: dlaczego powinno ich to obchodzić?
• Podaj podstawowe informacje o sobie.
• Podkreśl swoje doświadczenie.
• Nadaj ton historii.
• Podgląd głównych pomysłów.
• Przejdź do treści historii.

2. UWIERZ WE MNIE
• Punkt A
Powód 1 punktu A jest istotny.
Powód 2 punktu A jest istotny.
• Punkt B
Powód 1 punktu B jest istotny.
Powód 2 punktu B jest istotny.

3. ZAPAMIĘTAJ MNIE
• Podsumuj swoje główne punkty.
• Zakończ opowieść łącząc swój początek i koniec.
• Użyj mocnego oświadczenia końcowego, aby pokazać, że film się skończył.
• Możesz także przekazać odbiorcom wezwanie do działania.

Wskazówki:

  • Ekonomia szczegółów opowieści.
  • Tempo narracji.
  • Przed ostatecznym oddaniem pracy warto sprawdzić poprawność językową, stylistyczną oraz gramatyczną konspektu/skryptu.

Krok 4: Stwórz własny storyboard.
Po napisanie historii warto stworzyć prototyp wizualny swojej historii. Zanim dokonasz nagrania, warto narysować jak będzie rozwijała się historia. Można w tym celu wykonać samodzielnie rysunki, gdzie krok po kroku przedstawimy kolejne sceny historii. W opowieści warto wykorzystać obrazy, które budują skojarzenia. Można skorzystać z własnych zdjęć lub pochodzących z kolorowych magazynów. Należy wybrać te, które najlepiej oddają to co chcemy przekazać i pomogą opowiedzieć Twoją historię. Niezbędne jest także ich ułożenie w odpowiedniej kolejności.

W storyboard można zawrzeć również aspekty techniczne dotyczące nagrania. Zaplanuj tło do swojego nagrania. Powinno być ono uporządkowane i zawierać elementy, które Ciebie charakteryzują. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, w którym będziesz widoczna i dobrze wyglądać. Każdy projekt jest inny, ale proponowany są następujące elementy, które powinien zawierać storyboard: krótki opis, komentarze, audio, przejście oraz szacunkowa długość. W celu przygotowania własnego storyboardu możliwe jest wykorzystanie darmowych wzorów dostępnych w Internecie.

Wskazówki:

  • W chronologicznym porządku narysuj kolejne sceny nagrania.
  • Zaplanuj tło do swojego nagrania.

Krok 5: Nagraj swój głos/film

Swoją opowieść warto wzbogacić o elementy wizualne. Swoją historię można także zaprezentować w formie filmu, do czego można wykorzystać np. oprogramowanie Stop Motion Studio. Oprogramowanie to umożliwia tworzenie filmów poklatkowych. W filmie można wykorzystać własnoręczne rysunki, zdjęcia pochodzące z archiwum prywatnego lub pobrane z bezpłatnych bądź płatnych portali. Np. darmowe zdjęcia można pobrać na stronach: Pexels lub Pixabay.

Do filmu można dodać własną opowieść w formie dźwiękowej. Do nagrania dźwięku można wykorzystać bezpłatnie lub płatnie dostępne oprogramowanie. Wśród bezpłatnych można rozważyć wykorzystanie usługi dostępnej na stronie http://vocaroo.com. Nie wymaga ona rejestracji, a umożliwia użytkownikom tworzenie nagrań dźwiękowych, które następnie można umieścić na stronie www lub wybranym miejscu. Aby przyciągnąć innych swoją historią, nie trzeba być profesjonalistą.

Wskazówki:

  • Warto zadbać o dobrą jakość obrazów, wideo i innych elementów multimedialnych.
  • Wykorzystaj znaczące ścieżki dźwiękowej.

Krok 6: Edytuj i udostępniaj

Po nagraniu swojej historii wyślij ją do swoich znajomych i zapytaj co o niej myślą. Feedback z ich strony pomoże Ci doskonalić tą opowieść. Własne bio stworzone z wykorzystaniem digital storytelling można udostępniać za pośrednictwem mediów cyfrowych, tj. stron www, blogów, mediów społecznościowych czy aplikacji mobilnych. Korzyścią ze stworzenia takiej opowieści jest możliwość jej obejrzenia w dowolnym miejscu i czasie oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Wskazówki:

  • Poproś znajomych o opinię nt. Twojej historii.
  • Zapytaj znajomych, czy jest ktoś wśród Twoich znajomych komu można wysłać Twoją historię.

Ciekawie opowiedziana historia przyciągnie uwagę odbiorców. Warto uzupełnić ją o elementy interaktywne, gdyż zwiększają one możliwości wywarcia wpływu na odbiorców. Twoi klienci zyskują bogatsze doświadczenie po zapoznawaniu się z atrakcyjnie przedstawionym Twoim biogramem. Dzięki temu wzrasta ich ciekawość i zainteresowanie, dzięki czemu komunikacja staje się lepsza. W opowiedzianej własnej historii możesz pokazać swoją drogę, potencjał i rozwinąć skrzydła jako coach czy trener. Zatem zostań bohaterką swojego życia i podziel się swoją historią z innymi.

O Autorce:

Aneta Karasek

Doktor nauk ekonomicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny, szkoleniowiec, a także członek zespołów badawczych w obszarze innowacyjności i zarządzania zasobami ludzkimi. Posiada wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu i realizacji projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych. Zarządzała również zespołami projektowymi.

Uzyskała certyfikat zarządzania projektami PRINCE2 Foundation, metodologii STIR oraz moderatora design thinking. Zainteresowana jest praktykami ukierunkowanymi na zarządzanie pracownikami w organizacji. Ukończyła szkolenia w zakresie digital storytelling oraz mindfulness i medytacja. Autorka szeregu artykułów naukowych w krajowych i zagranicznych czasopismach naukowych.

Prywatnie lubi podróżować, uważnie obserwować przyrodę, eksperymentować w kuchni i aktywnie spędzać czas na wodzie i lądzie.

Niniejszy artykuł powstał jako rezultat projektu „Wider Horizons”, realizowanego przez Fundację Wspierania Rozwoju Innowator.

Projekt współfinansowany z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+ (Akcja 1 Mobilność edukacyjna, Mobilność kadry edukacji dorosłych, Umowa numer 2020-1-PL01-KA104-079945).

Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.

Licencja CC BY-SA

BLOG Fundacji Wspierania Rozwoju Innowator jest objęty licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License. Uprzejmie prosimy o wyraźne zacytowanie autora wpisu i źródła: „Tekst pochodzi z bloga Fundacji Wspierania Rozwoju Innowator  i znajduje się pod adresem [link do odpowiedniego wpisu] Autor tekstu: [imię nazwisko]”.

Z licencji CC-BY-SA jest wyłączone logo Fundacji, do którego wszelkie prawa są zastrzeżone.