Moim zadaniem było udostępnienie prostych technik i narzędzi, które edukatorzy będą mogli potem wykorzystać by zadbać o siebie w swojej codziennej pracy. Koncentracja na oddechu, medytacje uziemiające, elementy mindfulnes oraz mindful-eating, wprowadzanie się w stan alfa, korzystanie z własnych zasobów oraz tego, co jest wokół (elementy natury – słońce, trawa, źródło wody, drzewa itp).
Uczestnicy mieli możliwość zauważyć jak przeżywane przez nich emocje wpływają na kontakty z innymi w środowisku pracy oraz jak wpływają na efektywność pracy i nawiązywanie więzi ze współpracownikami oraz podopiecznymi.
Celem szkolenia było danie narzędzi, które pozwolą różnego rodzaju emocje, które pojawiają się w ciągu dnia pracy, zauważyć, przeżyć, zintegrować a także zauważyć, jak wpływamy na siebie nawzajem i jak czerpać z tego korzyść dla siebie.
Jeden dzień poświęcony był na tematykę związaną z dietą i odżywianiem oraz edukację w zakresie wartości tego, co, jak i gdzie jemy na nasze zdrowie fizyczne i samopoczucie psychiczne.
Dla mnie samej ciekawym doświadczeniem było obserwowanie takich reakcji w innym kontekście kulturowym. Z jakiegoś powodu, błędnie (jak się okazało) zakładałam, że południowcy są bardziej zrelaksowani, tymczasem okazało się, że stres tak samo negatywnie wpływa na ludzi bez względu na szerokość geograficzną i techniki redukcji stresu i sposoby na zadbanie o swój well-bing są tak samo ważne.
Dla uczestników szkolenia ważnym elementem szkolenia były momenty, gdy mogli się podzielić ze sobą odczuciami i obserwacjami związanymi z tym, co się działo w ich ciałach i umysłach. Większość z nich zauważyła, że ich własny well-bing był do tej pory czymś, na co najmniej zwracali uwagę w swojej pracy i zobaczyli ogromną wartość w odkryciu, że im bardziej dbają o siebie, tym więcej mają do zaoferowania innym, co w środowisku edukatorów jest niezwykle pomocne. Elementem, który okazał się istotny dla uczestników była też możliwość podzielenia się swoimi odczuciami w bezpiecznej, wspierającej atmosferze, gdy czuli, że nie są oceniani.
Uczestnicy zauważyli też, jak ważna rolę w ich życiu pełni zadbania o swoje podstawowe potrzeby – sen, odpoczynek, spożywany pokarm, przyjazne relacje z osobami z najbliższego otoczenia. Większość nie zauważała wcześniej powiązania umysł – ciało i byli zaskoczeni odkryciem tego, jak wiele sami mogą dla siebie zrobić by lepiej się czuć, mniej chorować, jak bardzo emocje wpływają na odporność i samopoczucie psychiczne.
Dla mnie samej było to szkolenie było ciekawe ze względu na pracę w innym kontekście kulturowym. Mimo pewnego rodzaju dystansu, jaki wyczułam pierwszego dnia, grupa okazała się być bardzo zaangażowana i ciekawa wszystkiego, co dla nich przygotowałam.
Warsztat, który poprowadziła Magda, został zrealizowany w ramach naszego autorskiego projektu Wider Horizons. Projekt jest finansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.